onsdag den 17. juni 2015

Boganmeldelse: Eksil af Jakob Ejersbo


Titel: Eksil

Forfatter: Jakob Ejersbo


Udgivelsesår: 2009


Sideantal: 283


Forlag: Gyldendal











Om bogen:
Eksil er første bind i Jakob Ejersbos Afrika-trilogi. Den foregår i 80’erne i Tanzania. Hovedpersonen er femtenårige Samantha, som har det svært med sin familie. Egentlig var Eksil én af historierne i Revolution. Men Ejersbo og Johannes Riis fra Gyldendal blev enige om at publicere den individuelt.



Bagsidetekst:
Femtenårige Samantha gør alt det forkerte, først og fremmest fordi hun ikke vil gøre det rigtige, alt det, der forventes af hende.

Hun synes ikke, hun passer ind nogen steder. Hun er engelsk og hvid udenpå, men taler swahili og har boet i Tanzania, siden hun var tre.

Hun er ved at blive voksen, hun har en voldsom appetit på livet, hun har akut brug for holdepunkter i tilværelsen. Ikke mindst for, at nogen holder af hende, forældrene og lærerne er umulige, hendes jævnaldrende venner nogle tøser og drengerøve.

Hun kan ikke styre sig, hun lægger sig ud med alle. Hun bringer sig selv i fare og i umulige situationer, alkohol og stoffer flyder mere og mere i hendes liv, hun bliver sin egen værste fjende.

Det bliver ikke ved med at gå.



Anmeldelse:
Jeg havde Eksil med på en kør-selv-ferie til Kroatien. Efter at have købt diverse fornødenheder i Tysklands grænsebutikker, begyndte jeg så småt at læse. Vi nåede ikke engang ud af Tyskland, før jeg var færdig med bogen. Min kæreste fortalte mig, at jeg aldrig før har været så kedelig på en køretur, jeg var ude af stand til at kommunikere, for jeg var simpelthen ikke i stand til at abstrahere fra min bog, den var ualmindeligt spændende.


På trods af jeg aldrig har været i nærheden af at kende til de problemstillinger hovedpersonen kæmper med, så var det vha. sproget, beskrivelserne og den dybe, medrivende intensitet ingen sag for mig, at identificere mig med Samantha. Når alt kommer til alt, prøver Samantha måske bare at finde ud af, hvem hun selv er og hvor hun hører til, hvilket formentlig en problemstilling vi alle kender til.


Sproget er letlæseligt og tonen er hård. Heldigvis bliver hårdheden ikke pakket ind i hverken humor eller blødsødenhed. Bogen efterlod mig rystet og chokeret og min primære tanke var: ”Er det virkeligheden i Afrika?”



Bonusinfo:
Ifølge Jakob Ejersbos mor, var det en pige fra familiens tid i Tanzania, som var den direkte inspirationen til Samantha. Hun mener at han var lidt forelsket i hende. Læs mere om interviewet her: http://politiken.dk/kultur/boger/ECE883477/jacob-ejersbo-skrev-om-det-virkelige-afrika/

4 kommentarer:

  1. Jeg e l s k e r Ejersbo - han skriver så fantastisk! Har du læst Nordkraft - den kan også anbefales :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også helt vild med ham, hans tekster er fantastisk opslugende. Jeg har heldigvis stadig Liberty til gode. Nej, jeg har ikke læst Nordkraft, men der er en del, som har anbefalet mig at læse den, så det skulle jeg måske få gjort noget ved. :)

      Slet
  2. Loan offer with the most genuine and honest business and personal loans low interest rate of 2% no collateral required process takes just 1/2 Days. contact us now (WhatsApp) number:+917310847059 sumitihomelend@gmail.com
    Mr. Sumiti

    SvarSlet
  3. eksil er en bog som er røv syg og uhyrlig kedelig
    ✈︎ ⎡⎤ ⎡ ⎤
    ⎢⎢ ⎢⎢
    ⎣⎦ ⎣⎦9/11

    SvarSlet