Boganmeldelse: Hvor taler du flot dansk af Abdel Aziz Mahmoud

Hvor taler du flot dansk kan købes til DKK 202,- lige her.
Titel: Hvor taler du flot dansk
Forfatter: Abdel Aziz Mahmoud
Udgivelsesår: 2016
Sideantal: 197

Han er journalist, kendt fra tv – og vil bare gerne have lov til at være … ligesom alle andre danskere. Men Abdel Aziz Mahmoud er muslimsk flygtning. Oven i købet af første generation, og han kan ikke længere holde sin mund.
Hvor taler du flot dansk! er et dynamisk, humoristisk og bevægende indspark i den skarpladte debat om indvandrere og integration. Med udgangspunkt i sine egne og sin families erfaringer efter 30 år i Danmark sætter Abdel fokus på alt fra sin mors desperate forsøg på at lære de danske naboer at kende til det tragikomiske i konstant at blive rost for sin fine udtale.
Hvor taler du flot dansk! er en tankevækkende bog om, hvordan det er at elske Danmark – og alligevel ofte føle sig som en uønsket gæst. Men det er også en fortælling om, at succesfuld integration kan lykkes, at det kræver hårdt arbejde, nysgerrighed samt en god portion selvironi og humor fra begge sider af ligusterhækken i kulturmødet mellem vestlige og arabiske traditioner.

……………………………………………………………………………………………………..

Jeg havde et crush på Abdel længe inden, han udgav ”Hvor taler du flot dansk”, så jeg er muligvis en smule bias i min anmeldelse – så er I advaret. ;)
Jeg modtog Hvor taler du flot dansk af Politiken efter egen forespørgsel. Jeg har beskæftiget mig en del med strukturel racisme (samfundets indretning, som kan udelukke visse mennesker på baggrund af tro eller kultur og derfor af mange ikke anerkendes som racisme, fordi den ikke nødvendigvis er biologisk betinget) på mit studie, og jeg var meget interesseret i at læse om, Abdels oplevelser med altid at blive set som den anden og udpeget som anderledes.

Jeg ELSKER Abdel og hans familie. Jeg vil spise pitabrød med dem, jeg vil se julekalender med dem, jeg vil irettesættes og omfavnes af mor-Souad, som må være et af de mest hjertevarme mennesker, man kan støde på. I hvert fald er beskrivelsen af hende helt igennem kærlig – selv i anekdoter om skæld ud og irettesættelser.
Abdel er hverken sociolog eller forsker i integration og derfor tager han også udgangspunkt i sine egne oplevelser, hvilket utvivlsomt er bogens store styrke. Han bruger sig selv og sin familie som eksempler – på både godt og ondt, og det er svært ikke at komme til at holde af dem. Han peger ikke fingre ad ”det danske folk” og det er ikke endnu en dem og os-svada, men snarere en opfodring til hvordan vi alle – uanset Danmarks aktuelle politiske status og nuværende dagsordensættere på Christiansborg –  kan bidrage til en væsentligt bedre integration til gavn for alle. Integrationen starter i dagligstuen til eftermiddagskaffe.
Bogen indeholder en konkret tidslinje over familiens liv, men kan alligevel ikke kategoriseres som biografi. Den føles som en serie af klummer eller kronikker, og man mærker tydeligt, at afsenderen er en journalist, som er vant til at beskæftige sig med et levende og aktivt sprog. Derfor var der heller ikke mange dages læsestof i bogen, men sproget engagerer læseren og der rejses vigtige spørgsmål om samfundets indretning og vores egen magelighed, som gør os ude af stand til at omfavne – eller blot velkomme – det ukendte og fremmede.

Abdel er overbevisende i sine betragtninger. Han er ikke selvhøjtidelig og får løftet de tunge emner ved hjælp af humoristiske anekdoter og tankestrømme. Lektien til os alle – både brune og hvide; vær gavmild med kaffen, teen, shawarmaen og småkagerne. Invitér hinanden indenfor og gå forrest i kampen for bedre integration og ét forenet fællesskab af mennesker i alle afskygninger.