Boganmeldelse: Mig og Glistrup af Søren Nordstrand

Sideantal: 32
Forlag: Forlaget Arabesk

Mor og far bliver aldrig sure. De truer heller ikke med at forlade mig eller hinanden. Jeg skal bare være dygtig.
Og god til at rydde op.
Og sjov.
Det er slet ikke svært. Det er næsten som at trylle.

Den syvårige Alberte bor sammen med sin mor, far og hunden Glistrup i en stor og lys lejlighed med udsigt til de smukkeste kirsebærtræer. Her lever familien en idyllisk tilværelse, hvor de voksne tager ansvar og sørger godt for deres datter. Alberte går i skole, her har hun mange venner, søde lærere og er god til alle fag. Hendes fortælling er både god og sød, men desværre viser illustrationerne en helt anden historie. Her ser vi kontrasten til hendes beskrivelse – en ensom og forsømt pige, som er overladt til sig selv både derhjemme, hvor hun påtager sig voksent ansvar og i skolen, hvor hun bliver enten overset eller peget på og grint af.
Historien ender med en åben slutning, som tillader den enkelte læser at fortolke på Albertes fortælling, og den lægger herved op til refleksioner over og snakke om Albertes historie og videre liv.
Den her lille historie ramte mig lige i hjertekulen. Jeg kender Alberte, jeg har kendt mange Alberter. For hvad de færreste måske ved er, at der statistisk set sidder en Alberte i hver eneste klasse i en dansk folkeskole. Af samme årsag finder jeg bogen særdeles vigtig og relevant både som hjemmelæsning og som klasselæsning, og jeg kan kun anbefale alle forældre at læse den højt for deres børn og alle lærere at bruge den i deres undervisning. Bogen er altså oplagt at læse for og med børn, og den voksnes arbejde må være at lytte til børnenes tanker om Albertes situation og stille spørgsmål til det liv, hun (ikke) lever, så de reflekterer over, hvorfor historie og billedside ikke stemmer overens. Lyver Alberte eller forsøger hun bare at overleve? Hvordan føles det at være Alberte, og hvordan kunne man hjælpe et barn som hende? Spørgsmålene er mange, og jeg er sikker på at alle børn vil stå klar med svar.
Nordstrands bog er en genistreg uden lige, den er simpel men nødvendig, og jeg er faktisk også overbevist om, at børn vil få en læseoplevelse ud af at bemærke, at de har opdaget Albertes små løgne eller dækhistorier. Den gik lige i hjerter, og i dagens anledning er kaffekopperne udskiftet med seks glas rød saft til alle de mange Alberter derude.