Boganmeldelse: Træet af Oliver Jeffers

Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar fra forlaget, men Willamdam.dk sælger den lige her til DKK 221,-.
Titel: Træet
Forfatter: Oliver Jeffers
Sideantal: 36
Forlag: Carlsen

“Nogen ville HELT SIKKERT savne brandmændene og Frede VIDSTE bare at han ville få BALLADE! … Så fik han en ide og løb hen efter en SAV!”
Det hele starter med en vildfaren drage, der sætter sig fast i træet midt i Fredes leg. Som ethvert kløgtigt barn ville have gjort, kaster han sin yndlingssko op for at få dragen ned igen, men hverken drage eller sko gør som forventet. Den ihærdige dreng kaster den anden sko op, og inden han har set sig om, er træet fyldt med sko, transportmidler, dyr, mennesker, møbler – ja sågar et hus, kan der blive plads til i Fredes modvillige træ. Den handlekraftige dreng bliver mere og mere nervøs, for han kan jo godt se, at det begynder at lugte lidt af ballade, hvis ikke det lykkes ham at få alle de ”lånte” ting ned igen. Både den unge og ældre læser fastholdes i spændingen om, hvis og hvordan Frede nogensinde får alle sagerne ned igen – og hvad var det nu egentlig lige, der satte sig fast i træet i første omgang?
Oliver Jeffers er manden bag Træet, og han er også forfatter til storsuccessen Barn af bøger (som dannede grundlag for denne blogs Børn af bøger-serie). I Træet møder vi en anden side af den talentfulde forfatter og kunstner, for her er historien er båret af den humor børns umiddelbare logik ofte fører med sig. Bogen anbefales til børn i 4-6-årsalderen, men jeg tør godt udvide anbefalingen til også at inkludere voksne, som drages af de morsomheder, der ligger gemt i børnelogikken. Hvor sjovt er det for eksempel ikke, at Fredes opfindsomhed og stædighed får ham til at kaste en brandbil med drejestige og tjenstvillige brandmænd op i træet, fremfor at benytte sig af deres ressourcer og hjælpsomhed. Den lille drengs snedigheder er så fjollede og absurde, men alligevel vækker de genklang for læseren, som udmærket ved, at den eneste måde at få ting ned fra et træ er at kaste nye ting op. Den skønne fortælling om noget, vi alle husker og kender til er særligt velegnet til højtlæsning. Siderne er tykke og blanke og bogen er – selvfølgelig – høj som et træ.

God fornøjelse!

Nu vil jeg smutte ud og kaste en bog op i træet, så jeg kan få min hund ned. 😉