onsdag den 23. september 2015

Onsdagsønsker

Køb bogen på Bookdepository.com til 186,- lige her
OBS! Vær opmærksom på, at bogens cover ikke længere ser ud, som ovenstående. Denne version findes selvfølgelig stadig, men så skal man altså være villig til at smide omkring 1000,- efter den. Det er lige en tand mere, end en SU tillader. 


Jeg har altid været begejstret for de fiktive verdener i litteraturen. Verdener, som er usandsynlige men samtidig realistiske i det, de ikke trækker på rummænd eller monstre. Det fascinerer mig, når en forfatter opdigter et samfund, som rent praktisk er ladsiggørligt (det kan selvfølgelig altid diskuteres, hvorvidt det er muligt eller ej). Især, hvis det er et samfund, som jeg kan sidde trygt under tæppet og forarges over. Fx elskede jeg Orwells 1984.
Ayn Rand, 1957

Selvom jeg på ingen måde kan siges at dele politisk holdning med Ayn Rand, finder jeg i allerhøjeste grad hendes synspunkter interessante. Måske skyldes det netop, at jeg står i den modsatte grøft.

Til de der ikke kender Ayn Rand, blev hun verdenskendt for sin filosofi, objektivisme. Budskabet i
filosofien er, at vi som mennesker aldrig kan være forpligtede til at handle imod egne interesser. Derimod bør vi til hver en tid tilgodese- og stræbe efter opfyldelse af egeninteresser. Vi skylder ikke andre noget, og samfundets tabere må efterlades til sig selv, idet de er selvforskyldte i deres elendighed, hvadenten det må være fattigdom, sygdom, handikap mm.

Forlagets beskrivelse:
"The astounding story of a man who said that he would stop the motor of the world - and did. Tremendous in scope, breathtaking in its suspense, "Atlas Shrugged" is unlike any other book you have ever read. It is a mystery story, not about the murder of a man's body, but about the murder - and rebirth - of man's spirit. With this acclaimed work and its immortal query "Who is John Galt?" Ayn Rand found the perfect artistic form to express her vision of existence. This is the book that made her not only one of the most popular novelists of our century, but also one of its most influential thinkers."

Bogen bliver ikke længere trykt på dansk, så hvis man ønsker at læse den danske version, skal man finde den brugt et sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar