Boganmeldelse: Trump af Michael D'Antonio

Udgivelsesår: 2016
Sideantal: 400
Forlag: Turbulenz

Om bogen
Trump tegner et dybdegående portræt af præsidentkandidaten Donald Trump gennem hans opvækst, forretningsimperium, medietække og mange skandaler.
Bogen er baseret på en række eksklusive interviews med Donald Trump og mange af hans familiemedlemmer, herunder alle hans voksne børn.

Lad mig starte med at sige, at jeg var meget skeptisk over for Michael D’Antonios portræt af Donald Trump – mest af alt fordi, jeg ikke rigtig kunne finde ud af, om det var en bestilt opgave, og jeg orkede ikke at læse en lang glorificering af en mand, som jeg på ingen måde kan fatte sympati for. Portrættet er bestemt ikke bestilt arbejde, og jeg er virkelig glad for, at jeg takkede ja til at læse den. Da jeg påbegyndte læsningen tænkte jeg, at bogen var en mulighed for at forstå Donald Trump som helt menneske og ikke blot den karakter, han spiller i medierne. Jeg skulle dog ikke læse mange sider, før det gik op for mig, at han desværre ikke spiller en rolle. Trump synes at leve et liv, hvor han opdeler verden i to slags mennesker; vindere og tabere, og disse synes at kunne identificeres ud fra hans personlige mening om dem, og ud fra hvorvidt de er kritikere af Trump selv. Alle Trumps kritikere kaldes tabere og fjender, og blandt disse er kendte navne såsom Rihanna, Rosie O’Donnell og Cher, som alle har ”begået den fejl” at være uenige med Trump. Det kræver ikke megen eftertænksomhed at få associationer til en lille forkælet møgunge, som hader alle, der ikke giver efter for hans ønsker. Den amerikanske skribent, Liz Smith som har et gammelt venskab med Trump og har fulgt ham tæt, har udtalt at han ofte lader sig styre af et indre krævende barn, som foretrækker negativ opmærksomhed, fremfor at blive overset. Og denne påstand bakker han selv indirekte op i hans udtalelse; ”Jeg er en meget klog person. Jeg kan give dig et perfekt svar, og alt er vel, og ingen vil skrive om det. Eller jeg kan give dig et ærligt svar, som så bliver til en stor historie.”. Trump sætter således ærlighed fremfor pli og god opførsel, men når det kommer til egne præstationer, synes ærlighed ikke at være det vigtigste. Så er det langt vigtigere at kunne kalde sig den bedste – uanset hvad faktuelle oplysninger måtte dokumentere.
Udover at være et fantastisk indblik i en noget anderledes mands liv og synspunkter, er Trump også historien om New Yorks udvikling fra at huse alle slags mennesker til at være et eksklusivt handelsmekka for de, der har rigdom og de rette forbindelser.
Samtidig beretter protrættet om et samfund, hvor succes kan måles i penge og ejendomme, og der fortælles blandt andet om en undersøgelse fra 2006, som viste at 81 % af førsteårs collegeelevers primære mål i livet er at blive rige. Undersøgelsen anvendes både som en forklaring på det amerikanske folks accept af en støt stigende ulighed i samfundet og på Trumps popularitet trods hans manglende omsorg for andre mennesker.
Alt i alt har læsningen af Trump været en ”fornøjelse”, den er velskrevet, fyldt med chokerende citater og blev læst på få dage. Når jeg er nødt til at sætte fornøjelse i gåseøjne, så skyldes det simpelthen at jeg flere gange blev oprigtigt ked af, at en så usympatisk mand kan komme i betragtning til at blive verdens mest magtfulde menneske. Det er både sørgeligt og skræmmende.