Jeg afslører novellens fulde plot i denne anmeldelse.

-----------------------------------

Titel: The Short Happy Life of Francis Macomber
Forfatter: Ernest Hemingway
Udgivelsesår: 1936
Sideantal: 40

Indledende tanker
Efter at have læst Junot Díaz’ The Brief Wondrous Life of Oscar Wao, var jeg simpelthen for nysgerrig til ikke også at læse The Short Happy Life of Francis Macomber for at finde ud af, hvorfor Díaz har omskrevet Hemingways titel til titlen på historien om Oscar.

The Short Happy Life of Francis Macomber starter uden introduktion midt i Afrikas savanne, hvor læseren hurtigt erfarer, at Francis Macomber og hans kone, Margot, er på safaritur assisteret af Robert Wilson. Der er en lidt trykket stemning efter Macomber har fejlet tidligere på dagen, hvor hans mod ikke rakte til at gøre det af med en løve, som han skød. Margot forsøger ikke at skjule sin foragt og harme over Macombers manglende mod til at færdiggøre jagten og dermed løvens liv, og i affekt over hans fejhed, sniger hun sig ind til Robert Wilson om natten. Da selskabet dagen efter skal på bøffeljagt, oplever læseren, hvordan jagten sætter Macomber i ekstase og han synes at fyldes med liv og begejstring, da han på én gang får mod til at jage bøflen og til at sige fra over for Margot. Da jagten når sit højeste og intensiteten sit maks, skyder Margot Macomber og læseren efterlades med spørgsmålet om, hvorvidt det var et uheld eller resultatet af en kvinde, som havde fået nok. Hemingways generelle kvindesyn – eller i hvert fald kvinders rolle i hans litteratur – taget i betragtning får mig til at hælde mest til sidstnævnte. Titlen; The Short Happy Life of Francis Macomber har en dobbeltbetydning. Macomber dør ung (35 år gammel) som følge af ”ulykken”, samtidig er episoden, som ulykken udspringer af første gang vi fornemmer, at Macomber rent faktisk lever, og således kan Macombers korte liv ses som det flygtige øjeblik, hvor han forsøger at nedlægge bøflen.
Det er en meget typisk Hemingway-historie, hvor der er sparet på detaljerne og læseren selv må skabe karakterernes indre via deres samtaler. Derfor er den også oplagt (og meget brugt!) til analysearbejde på diverse uddannelsesinstitutioner. Den kan læses på mange måder og der kan udledes utallige temaer, hvoraf maskulinitet i særlig grad er et bærende element for novellens betydning.
Jeg kan godt lide Hemingways dialogbaserede tekster i små mængder, og The Short Happy Life of Francis Macomber er helt sikkert tiden værd.