Boganmeldelse: Oplev Japan af Lonely Planet (Turbulenz)

Titel: Oplev Japan – Lonely Planets Guide til de største oplevelser
Forfatter: Lonely Planet
Udgivelsesår: 2016
Sideantal: 413
Forlag: Turbulenz

Modebloggerne taler om must-haves, og jeg kan nu konstatere, at der altså også eksisterer must-haves for bogbloggere (og alle andre), som rejser til Japan.”
Da jeg i sin tid (august 2016) fandt ud af, at jeg skulle på praktikophold i Japan, måtte jeg straks granske nettet for god rejselitteratur. I min søgen fandt jeg hurtigt ud af, at Lonely Planets rejsebøger bliver udgivet på dansk af Forlaget Turbulenz, og jeg var ikke mange minutter om at skrive til dem for at høre, om de ville sponsorere lidt rejselitteratur. Det ville de heldigvis gerne og derfor har jeg både haft Oplev Japan og Pocket Tokyo med på min rejse.
Oplev Japan er opdelt i kapitlerne; ’Planlæg turen’, ’Oplev Japan’, ’Fokus på’ og ’Overlevelsesguide’. Første kapitel ’Planlæg turen’ er en overskuelig oversigt over de bedste oplevelser, rejseruter og events. Kapitlet ’Oplev Japan’ er en introduktion til de største byer og bedste øer med guides til gode spisesteder, hoteller og turistattraktioner. I tredje kapitel ’Fokus på’ er der fokus på Japans historie, landets skikke og kultur. Sidste kapitel ’Overlevelsesguide’ er – ikke overraskende – en guide til at overleve i Japan.
Jeg har læst hele bogen, og efter at have boet i Japan i et halvt års tid, føler jeg mig ganske godt klædt på til at anmelde den med udgangspunkt i mine bedste (og værste) oplevelser. Da jeg ikke har rejst overalt i Japan, vil anmeldelsen tage udgangspunkt i den generelle info om landet og den info, der knytter sig til Tokyo og Japans sydvestlige øer.
Informationen om Tokyo er både overskuelig og brugbar, og bogen kommer med bud på, hvordan den rejsende kan få mest muligt ud af sin tur ved at komme med forslag til, hvad man skal nå på to, tre og fire dage eller en hel uge. Derudover er der brugbare forslag til, hvornår det er smart at rejse alt efter, om den rejsende søger varme, kirsebærtræer i fuldt flor eller festivaller.
De bedste og mest brugbare afsnit for mig var uden tvivl ’Fokus på’ og ’Overlevelsesguide’. Japans kultur adskiller sig meget fra den danske, og der er mange småting, som den rejsende med fordel kan være opmærksom på hjemmefra. Vidste du for eksempel, at du hverken må gå i svømmehal eller onsen (japansk bad), hvis du har tatoveringer? Eller at det anses som decideret uhøfligt at efterlade drikkepenge på en restaurant? Den slags små informationer er der mange af, og de er altså nyttige, når man er i et fremmed land og gerne vil vise, at man respekterer deres kultur.
Der er også et kapitel om sikkerhed i Japan. Her nævnes problemerne med japanske mænd, der tager på kvinder i togene, når man bliver stuvet tæt sammen. Og man står tæt, så tæt at man hverken kan løfte sin hånd for at klø sig i panden eller finde noget i sin lomme. Jeg oplevede dog ingen ubehagelige ting, og det var mit (og mine kollegers) generelle indtryk, at der er en tendens til at lægge meget stor vægt på de få gange, den slags er sket, netop fordi Japan er så sikkert et land, at de tager alle forbrydelser meget alvorligt og sætter hårdt ind for at stoppe ethvert lovbrud.
Derudover var jeg meget begejstret for den store mængde information om Japans historie. Jeg har altid elsket historie, og viden om et lands historie gør det jo unægteligt lettere at forstå, hvorfor landet ser ud som det gør i dag, og hvor det, der for en dansker kan synes at være kulturelle ”særheder”, kommer fra.
En anden ting, som er værd at fremhæve er bogens størrelse, som var helt perfekt. Jeg synes ofte, at Lonely Planets bøger bliver for tykke og tunge, og jeg vil gerne have mulighed for at have dem med i tog, bus mm. Denne kunne være i min taske, den var lidt tung, men jeg ville helst ikke have undværet nogle af dens informationer, og til den lille håndtaske havde jeg min Pocket Tokyo.
Alt i alt var det en letlæselig og uundværlig rejsemakker, som jeg kun kan anbefale alle at medbringe på deres rejse til Japan.

Se alle Turbulenz' Lonely Planet oversættelser lige her.

.