lørdag den 8. juli 2017

Authors in Aarhus

Kender du til Authors in Aarhus? Jeg selv har først hørt om det for nylig. Det er en forfatterscene, som er blevet til i samarbejde mellem Aarhus Universitet og Aarhus Kommunes Biblioteker. 

På programmet har de en lang række internationale forfattere, som via samtale og debat stiller skarpt på sociale problemstillinger.

I år byder de på nedenstående arrangementer:

---------------------
Jeg selv deltager i arrangementet med den kinesiske forfatter, Yu Hua, d. 23. august og arrangementet med norsk-amerikanske, Siri Hustvedt, d. 28. august. Jeg glæder mig afsindigt meget til at møde og lytte til begge forfattere, og jeg regner med at lave et indlæg efter hvert arrangement, så I kan læse med, hvis I ikke selv kan være til stede (man må selvfølgelig også gerne læse med, selvom man var til stede). ;)



Yu Hua vil fortælle om sin nye bog Den syvende dag, som udkommer i starten af august. Den vil jeg læse selvfølgelig læse forinden. Jeg læste At leve, da jeg var i Tokyo, og jeg elskede den, så jeg har store forventninger til Den syvende dag. Har nogen af jer læst Fortællingen om dengang Xu Sanguan solgte sit blod? Jeg overvejer nemlig lidt, om jeg også kan nå at læse den inden.

Siri Hustvedt vil bruge sin akademiske baggrund og sit forfatterskab som udgangspunkt for en samtale med professor Andreas Roepstorff, og de to vil se på, hvordan litteratur kan hjælpe os med at håndtere verden og dens kompleksitet. De vil trække tråde mellem en række discipliner såsom psykologi, kognitionsvidenskab og filosofi. Og jeg glæder mig! Faktisk er min begejstring for Hustvedt så stor, at hun fik lov at indgå med et citat i min specialemakkers og mit speciale. Jeg læser (læste, hedder det vel nu –sørgerligt!) kultur og formidling, så det var egentlig ikke fordi det var oplagt at inddrage et skønlitterært citat, men det er så sigende, at vi gjorde det alligevel. Der står:

Perception er aldrig passiv. Vi modtager ikke blot verden; vi bidrager også aktivt til at skabe den.



Er det ikke bare et helt fantastisk citat? Vi brugte det i introduktionen, hvori vi blandt andet redegjorde for eget ståsted og forforståelser, som kan have påvirket vores syn på datamaterialet.




Forinden arrangementerne i Aarhus må jeg hellere beslutte hvilke bøger, jeg skal medbringe til autografer. Det er i særlig grad Hustvedt, der sætter mig på prøve, da jeg nok ejer flere af hendes bøger, end hvad jeg lige kan forvente at få signaturer i. Hvordan ville I prioritere hvilke bøger, der skal underskrives?

Der kan læses mere om arrangementerne her. Skal I med?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar