søndag den 9. juli 2017

Bogbloggerarrangement - Kvindeliv



------------------------

Jeg er ikke helt klar over, om ændringerne i markedsføringsloven betyder, at mit indlæg her er reklame, så lad os for en sikkerheds skyld kalde det både reklame og sponsoreret. Jeg har ikke fået noget for at skrive et indlæg. Jeg er ikke blevet bedt om at skrive et indlæg. Jeg skriver et indlæg, fordi jeg havde en god dag, hvor det dog lykkedes mig at komme hjem med en overordentlig stor boghøst, som var sponsoreret af en lang række gavmilde givere.*

------------------------

I søndags var jeg til et fantastisk bogbloggerarrangement på Paludan Bogcafé med en masse skønne kvinder. Arrangørerne bag festlighederne var Louise Bach Jensen fra The Secret Life of a Book Collector og Elena Leah  fra Litteraturhuset. De to havde planlagt et spændende program med kvindeliv som dagens centrale tema.

Jeg ankom til omkring 25 pladser, som alle var beslaglagt af muleposer fyldt til randen med bøger og lækre sager.

Ganske paradoksalt var det den mandlige redaktionschef, Sune De Souza Schmidt-Madsen fra Lindhardt & Ringhof, som åbnede ballet. Hans mandlige biologi var dog ingen hindring for hans indsigtsfulde oplæg om kvindelige forfattere gennem tiden, og under oplægget talte han blandt andet om den udvikling, der har været for kvindelige forfattere. Hvor en kvindelig forfatter engang var nødsaget til at skrive under et mandligt pseudonym, hvis hun ville gøre sig håb om at blive udgivet (som for eksempel Karen Blixens pseudonym; Isak Dinesen) ses det i dag, at både mænd og kvinder selv vælger, hvorvidt de vil udgive under eget navn eller ej. Seneste eksempel på et opsigtsvækkende pseudonym må være de to mænd, Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich som sædvanligvis skriver under navnet A.J. Kazinski, men som nu også kan kalde sig Anna Ekberg. Sune fortalte, at der hos Lindhardt & Ringhof er en mere eller mindre lige fordeling af mænd og kvinder, men problematiserede det faktum, at der til stadighed er en stor overvægt at ældre, hvide, mandlige anmeldere på de store aviser. Deres køn eller farve er naturligvis ikke i sig selv et problem, men både forlagsfolk og forfattere oplever, at de har meget klare holdninger til, hvad de vil læse og anmelde og hvad de ikke vil. Finkulturen hersker på avisernes kultursider! Og Sunes oplæg gav anledning til en interessant debat om finkultur, populærkultur, om bogbloggere som anmeldere overfor avisernes boganmeldere og selvfølgelig om kvindelige forfatteres (til tider manglende) plads på kultursiderne i landsdækkende aviser og dagblade.
Redaktionschef hos Lindhardt & Ringhof og forfatter til Karen Blixen-bogen, Sune De Souza Schmidt-Madsen.


Dernæst præsenterede forfatterne, Agnete Friis og Karen Strandbygaard de kvindelige karakterer i deres bøger. Begge kan siges at have skrevet under det overordnede tema kvindeliv; Agnete Friis talte især om sin bog Blitz, hvori den unge mor, Ella, som befinder sig allernederst i det sociale hierarki forsøger at få et liv til at hænge sammen. Forfatteren fortalte, at udgangspunktet for hendes roman havde været at tage alt det, som anses som forkerte handlinger for en mor og se, hvad der ville udfolde sig, hvis hun lod sin karakter gøre netop alt det, som vi opfatter som værende forkert for en mor. Det centrale spørgsmål i mit og min specialemakkers speciale var; hvordan gør man god mor?, og efter at have brugt det seneste halve år på at undersøge normative forventninger til moderrollen, var det svært ikke at blive grebet af Agnete Friis fortælling og den efterfølgende debat var det rene guf (i hvert fald for mig!).
Karen Strandbygaard havde medbragt sin debutbog; Se ikke væk, som handler om en kvinde, for hvem frygt og angst har taget overhånd efter, hun er blevet mor. Forfatteren fortalte, at romanen udsprang af hendes egen oplevelse med at blive mor, som en decideret angstfremkaldende tilstand. Og her var jeg mindst lige så opslugt, fordi angst – både i forhold til det, at ens barn kan komme til skade, men også som frygten for at blive kaldt dårlig mor – var en følelse, som vi kunne identificere hos de fleste mødre under arbejdet med moderrollen. De to forfattere fik altså startet en meget interessant debat, som for mit vedkommende gerne måtte have varet flere dage.

Forfatterne, Agnete Friis og Karen Strandbygaard.

Undervejs blev der serveret franske makroner fra La Glace (de er helt sikkert en anbefaling værd!). Da det blev tid til pakkeleg (jeg elsker, at der var arrangeret pakkeleg, som man ellers altid kun får lov at spille i december), måtte bordene ryddes og så gik vi ellers alle fra venskab til fjendskab. Det er selvfølgelig bare pjat. Pakkelegen skabte god stemning, og det var sjovt at se, hvordan bogbloggere – som allerede havde fået bunkevis af bøger – vil gøre hvad som helst for at få en bog mere.

 
Franske makroner fra La Glace

Arrangementet blev afsluttet med hyggesnak og sandwiches fra Paludan. Kender i de der sandwiches, hvor man bare tænker; hvor er fyldet? – Nåmen det var i hvert fald ikke tilfældet her. Jeg tror aldrig før, jeg har spist så meget hummus. Min sandwich var stoppet med hummus, og det var lækkert! Jeg havde hummus i hele hovedet og på et tidspunkt var jeg da også lidt i tvivl, om en klat var havnet i min bh. Jeg trøster mig med, at ingen formåede at spise pænt den aften. Man kan bare ikke have bogbloggere med i byen! ;)
Inden vi gik var der lige en sidste goodiebag, som var pakket i muleposerne fra Culture Plus. Der var mange forskellige, men jeg fik den med ”Don’t do drugs, do books”. Og det er jo en leveregel, som er til at forstå!

Lækkerier til enhver bogelsker. En kæmpe bogstak, te fra både Tante T og Fredsted, franske vafler fra Karen Volf, Kristina Sandbergs nye roman og en helt uundværlig mulepose fra Culture Plus til at fragte alle lækkerierne hjem. Alle de gavmilde sponsorer er nævnt senere i indlægget. 

Endnu engang tak for et skønt arrangement både til oplægsholdere, sponsorer og deltagere, men i særlig grad til de hårdtarbejdende arrangører, Louise Bach Jensen fra The Secret Life of a Book Collector og Elena Leah  fra Litteraturhuset.

Hvis du er interesseret i at høre mere om dagen eller se billeder, kan der søges på hashtagget #bbkvindeliv

Der vil muligvis også være indlæg at finde hos de andre deltagende bogbloggere, som fremgår af listen herunder:
Dagens gavmilde givere og samarbejdspartnere var: 

4 kommentarer:

  1. Sikke et fint indlæg!
    Tak for det, og tak for din deltagelse. Håber at se dig igen til andre spændende boglige arrangementer ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Louise. Det var sådan et flot arrangement og jeg tager hellere end gerne turen over broen for at deltage en anden god gang!

      Slet
  2. Fine billeder og fint indlæg. Det var bestemt en dejlig dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Louise og Elena gjorde et fantastisk stykke arbejde (det måtte de da egentlig gerne gøre igen snart) :D

      Slet