mandag den 23. oktober 2017

Boganmeldelse: De bedste Ælle Bælle-historier af Brødrene Grimm m.fl.

[Sponsoreret] Den flotte bil af maxiperler er sponsoreret af min kreative nevø, Elias, og jeg er ked af at fortælle, at han endnu ikke har en webshop, så den kan I nok ikke få fat i. Til gengæld kan I få fat i 'De bedste Ælle Bælle-historier' lige her til den vanvittigt lave pris DKK 114,- (vi taler altså en solid bog på 500 sider i hardcover!). Jeg fik mit eksemplar sponsoreret af Lindhardt og Ringhof (Forlaget Carlsen).
Titel: De bedste Ælle Bælle-historier
Forfatter: Brødrene Grimm m.fl.
Sideantal: 505
Forlag: Forlaget Carlsen

Sjældent har jeg oplevet en sådan nostalgi og trang til at læse højt for gud og hvermand, som ramte mig, da De bedste Ælle Bælle-historier kom dumpende i postkassen!
Det var tilfældigheder, der gjorde, at jeg opdagede, at min barndom skulle genudgives i et samlet værk, og jeg var hurtig på aftrækkeren, da det skete. Jeg blev ramt af den vildeste nostalgi, da jeg så Gyrith (pressekoordinator hos Lindhardt & Ringhof) dele bogen på sin Instagramprofil, og hun fik selvsagt en email umiddelbart efter. Denne bog er altså resultatet af mit tiggeri, som – trods alle mors læresætninger under min opvækst – igen viser sig at give pote.
Det er Forlaget Carlsen, der står bag De bedste Ælle Bælle-historier, og som titlen afslører, er det en samling af de bedste Ælle Bælle-bøger, som jeg er sikker på, de fleste husker fra deres barndom. Ælle Bælle-bøgerne udgives stadig i dag og med god grund, for i dem bliver store eventyr komprimeret til små læs-let bøger, som både er velegnet til højtlæsning, men også til den nye eller udfordrede læser, som får hjælp af motiv og genkendelighed i de kendte fortællinger.

Jeg fandt lige nogle af mine gemte Ælle Bælle-bøger frem, og som I kan se, er slidspor den eneste synlige forskel.

Samlingen består af 22 klassiske fortællinger, såsom Askepot, De tre små grise, Rødhætte og Tornerose. Coveret er tro mod den klassiske gule Ælle bælle-bagside med det røde bog-logo, og der er ikke pillet ved de oprindelige illustrationer, så de fremstår præcis som de gjorde dengang i 80’erne (eller hvornår I andre nu fik dem læst højt). Derfor rammer nostalgien også med en kraft, som får selv de mest hardcore voksne til at ønske, at de igen var børn, der nød godt af mors og fars højtlæsning. Der er store flotte illustrationer på hver side, og jeg husker selv, at de mange flotte billeder var med til at gøre Ælle bælle-bøgerne til nogle af de fortrukne højtlæsningsbøger. Siderne er tykke, så de kan holde til små børns bladren og mange, mange års højtlæsning med fedtede fingre eller snotnæser.
Det særlige ved Ælle bælle-bøgerne er, at de er en fælles nostalgivækker for mange generationer. Jeg ved faktisk ikke, hvornår den første bog udkom, men mange af mine gamle bøger er fra 60’erne, og det at nostalgien kan deles på tværs af generationer, og at man lader dem bevare samme udtryk, så alle mindes den samme udseende Tornerose, det samme slot eller den samme ræv, gør dem helt unikke. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at hvis min fremtid involverer børn, så skal de også opleve, hvordan Ælle bælle er ren nostalgi, når de bliver voksne.

Det var i øvrigt sjovt at se, at min mor har skrevet navn i alle mine gamle Ælle Bælle-bøger – men det er vel også nødvendigt, når de både skal med i børnehave og hjem til legekammerater. :D

Slutteligt er jeg nødt til at sige, at jeg altså ikke blot anbefaler den til alle landets børn, men også til alle de voksne, der kunne have brug for et glimt af barndommens gade. Mon ikke den bliver årets julegavehit? Seks kopper herfra!