fredag den 27. oktober 2017

Boganmeldelse: Penguin Bloom af Cameron Bloom & Bradley Trevor Greive

[Sponsoreret] Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar af Politikens Forlag, men Saxo sælger den til DKK 180,- lige her.

Titel: Penguin Bloom
Forfattere: Cameron Bloom & Bradley Trevor Greive
Sideantal: 209

Kedsomhed er vores største fjende – når din hjerne ikke har andet at tage sig til end at fokusere på, hvor dårligt du har det, og hvor vred du er over det, der er sket, kan den blive frygteligt destruktiv.”
– Sam Bloom
Jeg anmelder altid med ærlighed, selvfølgelig gør jeg det. Men nogle anmeldelser føles alligevel mere ærlige end andre, fordi de kan afsløre en skrøbelighed hos anmelderen, som hun måske ikke var forberedt på eller måske bare ikke lige havde planlagt at dele med verden. Det er med den dybeste respekt, jeg vil forsøge at sætte ord på den fortælling, Cameron Bloom præsenterer i Penguin Bloom, velvidende at en anmeldelse aldrig kommer til at yde bogen retfærdighed. Allerede nu vil jeg foreslå dig at opsøge den rørende bog, enten i din lokale boghandel eller på biblioteket og i stedet gemme mine ord til, hvis du efterfølgende ønsker at læse et andet menneskes tanker.
Penguin Bloom er Cameron Blooms fortælling om, hvordan hans kone overlevede en forfærdelig ulykke, som efterlod hende lammet fra livet og ned. Cameron er gift med Sam, og sammen har de levet et aktivt liv med massevis af udendørssport og naturrejser. De er blevet beriget med tre lige så aktive drenge, og der er altid fuld fart på i hjemmet i Sydney. I 2013 tager familien på en ferie i Thailand, og på et splitsekund forandres deres liv for altid, da Sam falder ned fra en høj skrænt af den simple årsag at det rækværk, hun står lånet op ad, er mørnet. Lammelsen og den begrænsning, den medfører, efterlader den ellers altid så aktive Sam bitter og ked af livet, fordi det hun forbinder med liv og frihed nu er taget fra hende. Det er mørke tider for den lille familie, for hvordan kan man hjælpe et menneske, som er opfyldt med vrede til sig selv, sin egen fastlåsthed og livets urimelige vilkår? Cameron fortæller, hvordan lyset i Sams øjne blev svagere og hvordan han kunne se, at hun var nedbrudt.

Jeg var langsomt, men sikkert ved at miste mit livs kærlighed. […]
Hver dag føltes som en begravelse.

Da Sam har det allersværest, finder parrets mellemste søn en lille forslået fugleunge uden foran sin mormors hus. Familien, som har oplevet nok tragedier til et helt liv, nægter at lade stå til, så de beslutter at tage den lille fugl med hjem og passe den, til den er stærk nok til at klare sig selv. Det skal vise sig at blive en af deres livs vigtigste beslutninger.

Det er svært for mig at tale objektivt om Penguin Bloom, for den ramte mig på en måde, som jeg slet ikke var forberedt på, og det er jo umuligt at sige noget neutralt om en så følelsesladet oplevelse. Jeg brød bare ud i tårer. Igen og igen. Og jeg var ikke nået ret langt, før jeg tænkte ”den her kan jeg jo ikke anmelde”. Den ramte mig simpelthen med en kraft, som jeg ikke har ord for, og det må være den stærkeste og smukkeste beretning, jeg nogensinde er stødt på.

Vores historie er meget smertelig at fortælle, men den er også smuk og sand.

Bedre kan jeg faktisk ikke sige det selv, og selvom Penguing Bloom er en tragisk fortælling, så efterlader den alligevel håb og troen på, at det virkelig er sandt, når Cameron påstår, at;

Engle findes i alle former og størrelser.

Cameron taler naturligvis om Penguin Bloom, men jeg kan nu ikke lade være med at tænke på, om ikke også resten af familien Bloom hver især har et snert engel i sig. I hvert fald besidder de sammen en engels tålmodighed, som har været nødvendig, når de har måtte vente på, at deres elskede mor og sjælefrænde skulle genfinde lysten til livet og villigheden til at kæmpe.
De seks kaffekopper herunder yder på ingen måde den rørende bog retfærdighed, så skynd dig ud, anskaf dig et eksemplar og forbered dig på, hvordan dine tårer vil trille og dit hjerte fyldes med kærlighed, mens du læser den smukkeste, mest ægte og livsbekræftende beretning, der endnu er skrevet.