Boganmeldelse: Turen går til Bøgernes Verden af Kathrine Tschemerinsky

[Sponsoreret] Jeg fik tilsendt et anmeldereksemplar af Politikens Forlag, men den lille litterære guide kan købes for DKK 145,- på Saxo lige her.
Titel: Turen går til Bøgernes Verden
Forfatter: Kathrine Tschemerinsky
Sideantal: 132

Fra Pamuk til Läckberg og fra Egypten til Østrig tag med Kathrine Tschemerinsky ud på rejsen til enhver læsers yndlingsdestination: Bøgernes verden!
Jeg er medlem af mange litteraturfællesskaber både fysiske og onlinebaserede. Her bliver det altid tydeligt, at læsere er meget forskellige; at nogen foretrækker lange bøger, andre korte, nogen elsker beskrivende tekster, andre vil have nøgtern enkelhed, nogen er til fart og krimi, andre vil have dybe personkarakteristikker og kærlighed, men én ting er alligevel fælles for alle læsere: Når de skal ud at rejse, opstår spørgsmålet:

Hvad skal jeg læse, når jeg rejser til (…)?

og det er netop det spørgsmål, der har fået Kathrine Tschemerinsky til at påtage sig opgaven med at skrive Turen går til Bøgernes Verden. Kathrine, som nu er uddannet antropolog og arbejder som redaktør for Politikens Rejsebøger, har tidligere været ansat i Politikens Boghal, hvor ideen til at læse efter en specifik rejsedestination opstod. Her oplevede hun ofte, at kunder efterspurgte bøger, som kunne give indsigt i et rejsemål de eller deres nærmeste skulle ud på. Og for mit eget vedkomne, har bogen været længe ventet.
Den er bygget op som vi kender Turen går til-bøgerne, og oversigten rummer Afrika og Mellemøsten, Americas, Asien og Oceanien og slutteligt Europa. Den eneste forskel på denne og de traditionelle Turen går til … er, at der ikke er en minitranslatør bagerst i bogen – det havde ellers været en sjov lille detalje.
Som det jo er, når man udvælger litterære værker til en samling, kan det ikke undgås, at det lugter lidt af kanon. Alligevel synes jeg forfatteren har gjort et godt stykke arbejde med at udvælge litteratur, der taler til enhver smag og enhver læser. Der er helt sikkert en overvægt af store klassikere såsom Anna Karenina, Don Quijote og Vilde svaner, men der er også gjort plads til den nordiske krimi og populærkulturelle værker. Således får forfatteren både formidlet de værker, der siger noget om selve destinationen, men også temaer og genrer, der siger noget om den læsekultur, destinationens beboere indgår i.
Det er selvfølgelig ikke en bog, der skal læses i ét stræk, og det var så absolut heller ikke min plan, men før jeg vidste af det, var det altså sket alligevel, fordi jeg simpelthen bare blev så opslugt af at notere mig alle de bøger (og steder!) jeg gerne vil opleve. Således lykkes det ikke blot Kathrine Tschemerinsky at inspirere til læseoplevelser på baggrund af en fremtidig rejse, men også til rejsedestinationer på baggrund af spændende litteratur. Den lille litterære rejseguide kan på det varmeste anbefales, men tag dig i agt – den kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab! ;)