fredag den 3. november 2017

TBR-tag (To be read)


Louise fra The Secret Life of a Book Collector har valgt at sende TBR-tagget videre til mig (og også til Elena fra Litteraturhuset), så herunder finder i en lang tankestrøm om alle mine mange To Be Read(s). Tusind tak for tagget. Jeg sender det fluks videre til mine odenseanske fæller Julie fra Litfix, Jeanett fra Miss Jeanett og Lisbeth fra Moonlit Madness.


Hvordan holder du styr på din TBR?
At sige, at der er styr på min TBR, ville være en løgn. Men jeg bruger Goodreads til at huske interessante bøger, som skal læses (og ender alligevel ofte med at læse bøger, som jeg måske ikke lige havde forudset).


Består din TBR primært af fysiske eller digitale bøger?
Jeg læser ikke e-bøger, så den består udelukkende af fysiske bunker, som hober sig op på reoler og borde, i skabe og skuffer og i hjørner og kroge. Jeg elsker struktur og orden, så bog-rod er nok den eneste form for rod, jeg tolererer (til stor undren for min kæreste hvis rod, jeg aldrig tolererer :D).


Hvilken bog har været på din TBR i længst tid?
100 års ensomhed af Gabriel García Márquez. Jeg ved simpelthen ikke, hvorfor jeg ikke bare får den læst. Den står bare der på hylden og venter. Jeg kan stadig huske, at jeg bestilte den fra Saxo tilbage i 2014, da jeg arbejdede som lærer. Er den god? :D


Hvilken bog er den nyeste tilføjelse på din TBR?
Det her svar har jeg nået at ændre ti gange, mens jeg har skrevet på indlægget. Det må være resultatet af, at jeg på den ene side er uendeligt langsom til at få svaret på tagget og på den anden side finder nye TBR-bøger flere gange om dagen. Den nyeste bog lige nu i det her minut er: Swing Time af Zadie Smith.


Har du en bog på din TBR, som er der udelukkende på grund af omslaget?
Hmm nej, det tror jeg ikke. Hvis jeg udelukkende købte en bog på grund af omslaget, så er jeg ikke sikker på, at jeg ville læse den. Jeg har for eksempel købt Barnes & Nobles læderindbundne Shakespeare samling (i NY, 2013), den blev udelukkende købt, fordi den er hamrende lækker, men den er jo slet ikke til at læse, den er alt for tung og siderne er tynde som silkepapir. Men den står flot der på reolen. ;)


Har du en bog på din TBR som du nok aldrig får læst?
Jeg håber virkelig, at jeg får taget mig sammen til at læse de her en dag, men indimellem tvivler jeg; Idioten af Fjodor Dostojevskij og Ulysses af James Joyce. Jeg har hørt, at begge skulle være lidt hårde at komme igennem, men samtidig har de haft så stor betydning for litteraturen, at jeg føler mig nødsaget til at læse dem.


Hvilken kommende udgivelse på din TBR ser du frem til at læse?
Jeg går faktisk ikke og venter på en kommende udgivelse lige nu. Men den seneste jeg oplevede utålmodighed med var genudgivelsen af Atwoods’ Alias Grace.


Hvilken bog på din TBR har alle, bortset fra dig selv, læst?
Min mest dybe og skamfulde litterære hemmelighed er nok, at jeg aldrig nogensinde har læst Harry Potter. Jeg har heller aldrig set filmene, og min viden om HP og hele HP-universet er så begrænset, at folk ikke kan skjule deres forargelse, når jeg indrømmer det. Det er egentlig lidt sært, for jeg husker tydeligt hvordan min far glædede sig mindst lige så meget som min bror til det blev aften, og han skulle læse HP højt. Og lige så tydeligt husker jeg fars bitterhed, da min bror erklærede, at nu kunne han godt klare læsningen selv. Jeg burde virkelig tage mig sammen, men der er bare så mange!


Hvilken bog på din TBR anbefaler alle til dig?
Det må være Stillidsen af Donna Tartt.


Hvilken bog ser du mest frem til at læse fra din TBR?
Åh, et væmmeligt spørgsmål. For at besvare det, skal man jo vælge en masse fra. Hmm, jeg kan ikke vælge en enkelt, men jeg har en masse klassikere stående, som jeg ser frem til at læse. Ikke mindst fordi de klassiske værker ofte udgør kulturelle referencerammer, som taler på tværs af nationer, sprog og religion.


Hvor mange bøger er der på din TBR-hylde på Goodreads?
I skrivende stund er der 66 bøger.


Hvor mange bøger er der på dine fysiske og/eller digitale reol?
Jeg kan ikke helt tage mig sammen til at tælle, men mit bud er omkring 500. Som så mange andre bogelskere, drømmer jeg om et lille bibliotek, når jeg bliver stor. ;)
Som Jorge Luis Borges siger:

Jeg har altid forestillet mig Paradis som en form for bibliotek



Stafetten er sendt videre. Jeg håber, I har lyst til at være med Julie, Jeanett og Lisbeth, og jeg glæder mig til at læse jeres svar!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar