Boganmeldelse: Takt og tone af Emma Gad

Jeg var simpelthen så heldig, at den her havnede i min postkasse som en overraskelse fra Gyldendal. Den bliver solgt for DKK 114,- hos WilliamDam lige her.
Titel: Takt og tone
Forfatter: Emma Gad
Udgivelsesår: 2018 (oprindeligt 1918)
Sideantal: 222

I anledning af at det er 100 år siden, Emma Gad udgav Takt og tone, har Gyldendal valgt at genudgive etikette-klassikeren i et smukt omslag, som absolut er sin forfatter værdig.

For 100 år siden udkom Takt og tone – hvordan vi omgaas for første gang. Bogen blev skrevet af forfatter og dramatiker Emma Gad, som havde gjort det til sit ærinde at lære borgerskabet, hvordan man omgås hinanden til hverdag, fest og under ulykkelige omstændigheder. Siden da er den gået hen og blevet en klassiker, og de fleste af os hentyder nok indimellem til Emma Gads læresætninger – hvad enten det er som humoristisk kommentar til hinandens opførsel eller ramme alvor, når der diskuteres dårlige manerer og uacceptabel opførsel. Bogen er delt op i ti afsnit, som består af:

~      Livets højtider
~      Det daglige liv i hjemmet
~      Børnene
~      Selskabslivet
~      Hensynsforhold og gaver
~      Omgangstone og samtale
~      Sommerliv
~      Livet udenfor hjemmet
~      Skilsmisse
~      Sygdom, dødsfald og begravelse

De ti afsnit byder ikke bare på højtsvævende tanker om god etikette, men faktisk konkretiserer de alt lige fra hvordan man lykønsker til en fødselsdag, besvarer et brev eller afleverer sit visitkort.

Læg mærke til, at man ved lykønskninger til damefødselsdage ikke dvæler ved alderen, når den ligger mellem 18 og 70 (…)

Nu kan det måske nok lyde som lidt tør læsning, men jeg må hellere skynde mig at fortælle, at Takt og tone er alt andet end det! Bogen er et levn fra en tid, som ikke længere ér – den er en historisk og sjov indsigt i det, der var engang og i det, vi har valgt at sortere fra, men også i det, vi holder fast i. Og det vil være min påstand, at man bestemt ikke behøver være stor tilhænger af traditionelle (eller gammeldags) etiketter for at nyde indsigten i dansk hverdagsliv for 100 år siden. Her, 100 år efter bogens udgivelse, lever vi i en tid, hvor kønsroller og kropskultur er et sædvanligt punkt på dagsordenen – derfor bliver det også ekstra sjovt at stifte bekendtskab med tekster, som tager det for givet, at “Kunsten at behage er en af de vigtigste egenskaber for en kvinde” eller de sandheder, der stadig eksisterer, som for eksempel at “Når mænd først er blevet gnavne, er der ingen vej tilbage” ;). Der var engang, den er der ikke længere, men ordet består og derfor får vi adgang til vores fælles historie og kulturelle udvikling. Jeg anbefaler den på det varmeste, og både omslag og indhold gør den oplagt som værtsgave til næste “selskabelige forpligtelse”.
Selvom alle afsnit naturligvis er Emma Gad magtpåliggende, finder jeg det passende at afslutte med den eviggyldige sætning, hun indleder bogen med i forordet:

Kun én hovedregel for alt menneskeligt samkvem bliver aldrig forældet. Det er den at handle mod sine medmennesker ud fra et godt hjerte.

Skal du have opfrisket din takt og tone?