tirsdag den 6. februar 2018

Børn af Bøger: Silke Wadskjær Mølgaard, Bookstagrammer

Mit navn er Silke, jeg er 20 år gammel, og jeg har så længe jeg kan huske altid haft en bog med mig i tasken. Når jeg ikke læser, fotograferer jeg på livet løs til min Instagramprofil @silkreads, hvor jeg deler min læseglæde med alle der har lyst til at følge med.

Jeg er født og opvokset på Fur, en lille Limfjordsø, med smuk natur og langt til naboerne. Her har der altid været langt til venner og fritidsaktiviteter, men trods dette har jeg aldrig følt mig alene. Jeg har altid fundet godt selskab i de mange fortællinger på min bogreol, og tit har jeg kunne fordybe mig i en historie flere dage i træk. Bøgerne lærte mig at nyde mit eget selskab, og fyldte de lange eftermiddage ud med gode fortællinger. De har gjort mig til en selvstændig voksen, og har hjulpet mig med at stå på egne ben.
Men hvordan opdagede jeg denne glæde ved at læse? Hvordan blev jeg til et barn af bøger?
 
Jeg læste gerne højt af mine billedbøger for vores kat "Fims" - Den var altid klar til at høre en god historie.
















Jeg blev et barn af bøger, fordi mine forældre tog sig tid
Tid til godnathistorien om aftenen og tid til at læse højt fra de utallige Peter Plys bøger jeg gemte i skabet. Da jeg fik min første Harry Potter-bog i 7-års fødselsdagsgave, tog de sig tid til at læse hver anden side højt, så jeg ikke tabte modet på de svære ord og mange sider og til sidst kunne læse den færdig uden hjælp. De har altid haft tålmodigheden til at hjælpe mig på vej og på grund af det, har jeg siden turde fortsætte selv.
Her læser jeg (i lyset fra min lille røde lommelygte) Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer, under en strømafbrydelse der var så uhyggelig at vi fik lov til at sove i stuen. ;)




Jeg blev et barn af bøger, fordi læsning var sjovt
Det var sjovt at læse Garfield tegneserier, og jeg fik lov til at læse lige så mange jeg ville. Jeg har aldrig fået at vide at jeg skulle holde mig fra bøger der var ”for nemme” eller ”for svære” - Ligeledes har der heller aldrig været ”rigtig” eller ”forkert” litteratur. Der har ikke været forventninger til, hvor mange og hvor lange bøger jeg læste, og det har betydet at jeg aldrig har haft perioder helt uden en bog på natbordet. Denne indstilling har også betydet at jeg i dag har yndlingsbøger indenfor mange forskellige genrer – tegneserier såvel som klassikere.

Far (dengang med flot overskæg) læser højt fra en af mine første bøger.


Jeg blev et barn af bøger, fordi skolebiblioteket altid var opdateret
På en ø langt fra boghandlere og offentlige biblioteker var skolebiblioteket min bedste mulighed for at opdage nye udgivelser og spændende forfattere. Jeg var heldig at vokse op med en skolebibliotekar, der på trods af et lavt elevtal og et begrænset budget altid gjorde noget særligt ud af at bestille nye spændende børne- og ungdomsbøger. Denne entusiasme smittede af, og jeg husker tydeligt hvordan jeg hver måned spændt gik på biblioteket for at se hvad månedens bogpakke bød på. På skolebiblioteket opdagede jeg alt fra Gåsehud-serien til Josefine Ottesens mange fantasyromaner, som jeg efterhånden fik læst hver og én. Der gik sjældent en uge, hvor jeg ikke lånte en bog med hjem, og kunne jeg ikke selv vælge hvilken det skulle være, var bibliotekaren altid klar med en anbefaling.

Jeg blev en voksen af bøger, fordi jeg opdagede at jeg ikke behøvede at læse alene
Da jeg gik ud af folkeskolen blev meget af min læsning til genlæsning. Jeg læste mine yndlingsbøger igen og igen, og fandt færre og færre nye læseoplevelser. Ikke mange af mine venner delte min interesse for litteratur, og jeg begyndte efterhånden også selv at bruge mere tid på internettet end med en bog i hånden. Her opdagede jeg dog noget helt nyt, nemlig de store fællesskaber på YouTube og Instagram, der med navne som ”booktube” og ”bookstagram” åbnede op for en hel ny verden af læseglade og begejstring for litteratur. Her diskuterede unge på min egen alder alt fra yndlingsbøger og forfattere til online boghandler og smukke omslag. Det var det perfekte sted at finde nye læseoplevelser og ikke mindst en fantastisk introduktion til engelsk litteratur. Efter få måneder læste jeg lige så flydende på engelsk som på dansk, og efter nogle år besluttede jeg mig endelig for selv at blive en aktiv del af fællesskabet som @silkreads på Instagram – En beslutning der siden har givet mig utallige oplevelser og nye bekendtskaber!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar