Boganmeldelse: Judas af Astrid Holleeder

Jeg fik tilsendt et eksemplar til boganmeldelse af Politikens Forlag. Bogreolen.dk sælger bogen til DKK 215,- (uden medlemsskab) lige her.

Titel: Judas – En familietragedie
Forfatter: Astrid Holleeder
Oversætter: Nanny Roed Lauridsen
Sideantal: 420

Judas er Astrid Holleeders beretning om sin families tragiske historie og om et retssystem, der svigter. Det er fortællingen om en barndom fyldt med vold og overgreb og om at leve et helt liv i evig frygt for sine nærmeste både dem, der vil dig ondt og dem du for enhver pris vil beskytte. I dag lever bogens forfatter i skjul, fordi hendes bror, fra sin plads i fængslet, har planlagt og bestilt hendes mord.
Astrid vokser op i Jordaan i Amsterdam med sine forældre og tre ældre søskende, Sonja, Wim og Gerard. Hendes alkoholiserede far er familiens overhoved, og han sørger for at alle følger hans dagsorden ved at uddele solide tæsk, både når børn og hustru har gjort ham uret, men også når de bare generer ham med deres tilstedeværelse. De fire børn lærer derfor at leve livet på listefødder og altid være på vagt over for potentielle farer. Ikke overraskende begynder Astrids bror, Wim, i en tidlig alder at udvise tyranniserende adfærd, og allerede som teenager tager han hul på sin kriminelle karriere. Da faren dør overtager Wim på eget initiativ rollen som familiens overhoved og voldelig diktator. Allerede som ung voksen kan Wim både tilføje bortførelser, vold og sågar mord til CV’et.
I modsætning til sin bror har Astrid har forsøgt at rejse sig fra sin sociale arv ved at uddanne sig til forsvarsadvokat, og både hende og søsteren, Sonja, forsøger at leve normale familieliv. Men den konstante trussel gør det svært at nægte at blive brugt som brik i Wims spil, og den giver familien et svært forklarligt bånd, som gør det vanskeligt for Astrid og Sonja at bryde fri. Da søstrene finder ud af, at det er deres egen bror, der står bag kidnapningen af den hollandske øl-millionær, Freddy Heineken, går det langsomt op for dem, at deres bror er langt værre end antaget, men af frygt for egne og deres børns liv vidner de ikke mod ham. Først da Wim slår Sonjas mand ihjel, står det klart for de to søstre, at de er nødt til at udlevere Wim til politiet – koste hvad det vil.
Judas er mere end bare en sensationshistorie, som skal forarge sine læsere. I fortællingen lykkes Astrid Holleeder med at beskrive de involverede med al den kompleksitet, ethvert menneske rummer, og hun sætter ord på en paradoksal kærlighed til sin bror. Wim er en morder, som forsøger at få hende slået ihjel, men han er stadig hendes bror, og hun kan ikke undslippe sig sin søsterlige kærlighed. Ved at tilbyde læseren et kig ind i familiens liv og i sin egen og sine søskendes opvækst gør hun det muligt at tilføje nuancer i det, der ellers kunne være en sort/hvid-fortælling om de gode og de onde. Undervejs spekulerer hun over, hvordan man kan ødelægge et menneske så meget i barndommen, at det holder op med at tro på godhjertede handlinger og mister evnen til at have tillid til andre mennesker.
Det blev hurtigt klart for mig, at true crime, og virkelighedens verden i det hele taget, nok ikke er blandt mine foretrukne genrer. Selvom det er en vanvittig og også spændende historie, forfatteren har lagt liv til, så mangler jeg det narrativ og den opslugthed, som skønlitteraturen kan give mig. Ikke desto mindre er den godt fortalt, og trods det store persongalleri og de mange fakta om politirapporter, retsprocesser og kriminelle netværk, formår Astrid Holleeder alligevel at holde sin læser optaget – også den læser, som foretrækker andre genrer. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at bogen vil ramme plet hos den læser, der betages af autentiske beretninger. Der er lagt op til spænding og forargelse i Judas – En familietragedie.